TEORI MEMBACA
Teori membaca
Terdapat
beberapa teori membaca yang dapat memudahkan para pembaca lebih memahami dalam
proses membaca. Terdapat beberapa teori membaca yang boleh digunakan sebagai
panduan pembaca. Antaranya ialah;
a) Bottom-up
Dalam teori ini, proses membaca
dimulai dengan memproses abjad, suku kata, perkataan, ayat secara berurutan
sehinggalah pembaca mendapat makna teks. Teori ini sangat berguna untuk bacaan
peringkat awal.
- Pengalaman sedia ada
- Objektif membaca
- Pemahaman terhadap teks
- Perenggan
- Ayat
- Perkataan
- Suku kata
b) Top-down
Model Top-down atau atas ke bawah
pula merujuk kepada teknik atau kaedah bacaan yang dihasilkan bersandarkan
pengalaman dan pengetahuan sedia ada pembaca sambil mengetahui tujuan ia
membaca dan pada akhirnya, pembaca mencapai kefahaman terhadap bahan.
- Objektif membaca
- Pemahaman terhadap teks
- Perenggan
- Ayat
- Perkataan
- Suku kata
- Abjad
c) Teori
skema
Mahzan Arshad (2003), skema ialah
struktur yang mengandungi konsep umum yang terkandung dalam minda seseorang.
Struktur ini mempunyai pelbagai kategori pengetahuan iaitu objek, konsep,
maklumat, dan idea. Konsep skema telah wujud sejak tahun 1781 apabila Kant
(1963) menegaskan setiap maklumat, konsep baru dan idea baru hanya bermakna
pada seseorang apabila individu tersebut menghubungkaitkan maklumat yang
diperolehnya dengan pengetahuan sedia ada padanya (Subadrah Nair, 2006). Teori
ini menjelaskan ini terbentuk dan berhubungan antara satu sama lain ketika
seseorang pembaca membina pemahaman ketika membaca. Skema dibentuk dan
diperkaya menerusi pengalaman. Jika pembaca mempunyai pengalaman yang banyak
berkaitan tajuk bahan yang dibacanya, maka skemanya akan banyak membantu
pembaca untuk memproses maklumat yang terkandung dalam bahan pembacaan
tersebut, dan sebaliknya. Namun, sekiranya maklumat yang terdapat dalam bahan
mencukupi dan jelas, pembaca akan membina skema yang baru dalam mindanya
apabila membaca bahan tersebut.
Post a Comment