PEMILIHAN BAHAN BACAAN

Pemilihan Bahan Bacaan

Berdasarkan Din Senu ( 2013 ) melalui blognya yang bertajuk Bahasa Melayu OUM, yang diperoleh pada April 24, 2014 daripada http://bahasamelayudnisenu.blogspot.com/2013/03/pengajaran-dan-pembelajaran-membaca.html menjelaskan bahawa guru mesti memilih dan membina bahan pengajaran kemahiran membaca yang boleh menarik minat. Pemilihan bahan yang berkaitan dengan isu semasa wajar diberi keutamaan. Isu semasa membantu pengetahuan sedia ada pelajar untuk menguasai pembacaan seterusnya. Tanpa pengetahuan sedia ada, pelajar akan gagal menguasai kecekapan memaham, menaakul dan berkomunikasi dengan baik.
Bahan berupa grafik, gambar berwarna, bentuk huruf daan latar belakang teks atau bahan bacaan perlu diambil kira. Hal ini kerana, pelajar akan menjadi minat, tertarik, mudah memaham dengan bahan yang mereka sukai. Contohnya ilustrasi kartun dalam teks boleh menjanakan atau mencapahkan idea pelajar.
            Pemilihan bahan bacaan adalah salah satu aspek penting dalam membaca. Bahan bacaan haruslah bersesuaian dengan peringkat umur pembaca. Selain itu penggunaan istilah, dan kosa kata yang bersesuaian dengan aras teks juga penting. Hal ini bagi memastikan bahawa penerimaan terhadap maklumat teks itu dapat dicerap sebaik mungkin oleh pembaca. Aras bahasa yang tinggi menandakan bahawa, sesebuah teks itu adalah ditujukan kepada pembaca daripada golongan remaja hingga dewasa. Manakala, kanak – kanak juga perlulah membaca bahan bacaan yang bersesuaian dengan aras mereka.
            Bahan bacaan terbahagi kepada dua jenis iaitu bahan fiksyen dan bukan fiksyen. Bahan fiksyen diklasifikasikan sebagai bahan bacaan pada waktu senggang dan dikelompokkan dalam bahan bacaan ringan. Seterusnya adalah bahan bacaan bukan fiksyen iaitu bahan bacaan ilmiah yang mengandungi fakta, dan maklumat penting serta laras bahasanya yang agak tinggi. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat ( 2007 ) menjelaskan bahawa fiksyen bermaksud, karya sastera yang dicipta daripada imaginasi novel, cerita pendek dan cerita yang diada – adakan.

Jenis-jenis bahan Bacaan :

1. Bahan Bacaan Mekanis (Bersuara)

Berdasarkan Bahan Bacaan Mekanis ( 2013 ) yang diperoleh pada April 25, 2014 daripada https://www.google.com/search?q=bahan+bacaan+mekanis&oq=bahan+bacaan+mekanis&aqs=chrome..69i57j69i59l2j69i60l3.3252j0j7&sourceid=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8. Bacaan mekanis ialah bacaan kuat yang mementingkan sebutan huruf dan bunyi dengan betul, membaca mengikut intonasi, nada dan tekanan yang betul. Bahan bacaan yang digunakan dalam bacaan mekanis terdiri daripada perkara yang mudah difahami dan tidak membebankan fikiran
Din Senu ( 2013 ) melalui blognya yang bertajuk Bahasa Melayu OUM, yang diperoleh pada April 24, 2014 daripada http://bahasamelayudnisenu.blogspot.com/2013/03/pengajaran-dan-pembelajaran- menjelaskan bahawa, membaca bersuara ini juga memilik beberapa nama lain seperti membaca mekanis, membaca oral, membaca ulat dan membaca nyaring. Namun begitu, perbezaan nama tidak menunjukkan perbezaan makna kepada pembacaan mekanis ini. Membaca mekanis ini merupakan satu aktiviti membaca yang disuarakan dengan jelas untuk menangkap dan memahamkan informasi, fikiran dan perasaan seseorang pengarang.
Individu yang memiliki kemampuan membaca secara mekanis ini mampu memaknakan isi tersirat bahan bacaan yang sedang dibaca oleh mereka. Selalunya, kecepatan mata yang tinggi serta pandangan mata jarak jauh amatlah diperlukan dalam jenis pembacaan ini. Pengelompokkan kata – kata dengan baik serta satuan makna penyampaian yang jelas sangat diperlukan. Membaca mekanis merupakan satu ketrampilan yang serba rumit dan kompleks yang menuntut pengertian terhadap aksara di atas halaman kertas dan memproduksi suara yang tepat dan bermakna. Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa, membaca mekanis yang digunakan lebih tertumpu kepada usaha menganalisis pengucapan (pronunciation) daripada pemahaman. Membaca mekanis adalah satu teknik yang mampu memenuhi pelbagai ragam tujuan serta mengembangkan sejumlah ketrampilan serta minat.
Bagi pembacaan secara mekanis ini, pembaca haruslah menguasai keterampilan menggangap atau persepsi yang melibatkan penglihatan dan daya tanggap yang membolehkan dirinya mengenal, dan memahami kata-kata dengan cepat dan tepat. Aspek lain yang sama pentingnya adalah kemampuan mengelompokkan kata-kata dalam satu kesatuan fikiran serta membacanya dengan baik dan lancar. Bacaan bersuara ialah bacaan mekanis yang menyuarakan tulisan dengan sebutan yang jelas dan terang, dengan intonasi dan irama mengikut gaya membaca yang betul dengan menggerakan alat-alat pertuturan.

2. Bahan Bacaan Mentalis (Senyap)

Menurut Bahan Bacaan Mekanis ( 2013 ) yang diperoleh pada April 25, 2014 daripada https://www.google.com/search?q=bahan+bacaan+mekanis&oq=bahan+bacaan+mekanis&aqs=chrome..69i57j69i59l2j69i60l3.3252j0j7&sourceid=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8Bacaan mekanis ialah bacaan kuat yang mementingkan sebutan huruf dan bunyi dengan betul, membaca mengikut intonasi, nada dan tekanan yang betul. Bahan bacaan yang digunakan dalam bacaan mekanis terdiri daripada perkara yang mudah difahami dan tidak membebankan fikiran. Pembacaan secara senyap ini sebenarnya dating daripada hati. Hal ini bermakna, kegiatan membaca ini melibatkan ingatan visualm dan pengikhtirafan mata dan juga ingatan seseorang pembaca. Fungsi utama membaca mengikut jenis ini adalah untuk memperoleh informasi dan pemahaman yang sejajar dengan mesej yang disampaikan dalam teks. Jika dibandingkan dengan jenis membaca secara nyaring. Mmembaca dalam hati atau ( silence reading ) ini lebih ekonomis dan boleh dilaksanakan di mana – mana sahaja.
Din Senu ( 2013 ) melalui blognya yang bertajuk Bahasa Melayu OUM, yang diperoleh pada April 24, 2014 daripada http://bahasamelayudnisenu.blogspot.com/2013/03/pengajaran-dan-pembelajaran- Biasanya, membaca dalam hati atau senyap ini melibatkan dua jenis bacaan, iaitu membaca insentif dan membaca ekstensif. Kedua-duanya mempunyai ciri-ciri yang tersendiri. Oleh itu, bacaan senyap atau bacaan akaliah ialah bacaan yang disuarakan dalam hati atau menukar isi bacaan kepada maknanya tanpa mengeluarkan suara. Kelajuan bacaan senyap lebih pantas daripada bacaan bersuara kerana beberapa perkara yang dilakukan dalam bacaan bersuara seperti nada suara, sebutan yang jelas dan sebagainya tidak diperlukan dalam bacaan senyap. Bacaan senyap ini dijalankan sesudah murid-murid mencapai kemahiran dan kecekapan bacaan bersuara.

3. Bahan Bacaan Intensif (Pantas dan Imbasan)

Menurut Bahan Bacaan Mekanis ( 2013 ) yang diperoleh pada April 25, 2014 daripada https://www.google.com/search?q=bahan+bacaan+mekanis&oq=bahan+bacaan+mekanis&aqs=chrome..69i57j69i59l2j69i60l3.3252j0j7&sourceid=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8 bacaan bertujuan untuk memperkembang kebolehan dalam meneliti, memahami, dan mentafsir bahan yang dibaca. Penekanan aspek tatabahasa, pembentukan dan penggunaan kata, pemakaian bahasa dalam konteks yang berlainan. Bimbingan dan bantuan guru sangat diperlukan dalam jenis bacaan ini. Din Senu ( 2013 ) melalui blognya yang bertajuk Bahasa Melayu OUM, yang diperoleh pada April 24, 2014 daripada http://bahasamelayudnisenu.blogspot.com/2013/03/pengajaran-dan-pembelajaran- bacaan intensif ialah kegiatan membaca yang menuntut ketelitian dan dilakukan secara saksama yang melibatkan telaah isi dan pandangan terperinci sesuatu bahan bacaan. Dua perkara yang dilibatkan dengan bacaan insentif ini adalah membaca telaah isi dan membaca telaah bahasa. Dalam telaah isi ini, membaca teliti, membaca pemahaman, membaca kritis dan membaca idea adalah ditekankan.
Bacaan ini bertujuan memperkembangankan kebolehan pembaca dalam penelitian, pemahaman dan mentafsir bahan bacaan yang dibaca dengan tepat. Bacaan tersebut juga memberi penekanan terhadap ciri-ciri tatabahasa, meneliti pembentukan dan penggunaan perkataan, serta pemakaian bahasa itu dalam konteks dan situasi yang berlainan.
Bacaan intensif ini boleh dilaksanakan dengan dua cara, dan salah satunya adalah membaca dengan pantas. Membaca dengan pantas sebenarnya mampu membentuk suatu aktiviti pembacaan yang emiliki kelajuan yang tertentu bagi menjimatkan masa. Namun begitu, membaca laju ini mungkin tidak mampu membantu dalam membentuk suatu bacaan yang kondusif dan sempurna. Hal ini bermakna membaca jenis ini mungkin akan membuatkan pembaca kehilangan atau tertinggal nota – nota atau isi penting dalam bahan bacaannya. Kadar kelajuan membaca sebenarnya boleh disesuaikan mengikut jenis bahan bacaan, contohnya, komik boleh dibaca dengan laju, begitu juga novel, namun pembacaan perlu diperlahankan sedikit jika pembaca sedang mentelaah buku – buku berunsurkan fakta, sains, ilmu geografi dan sebagainya bagi memastikan maklumat yang terkandung dalam buku tersebut boleh dicerap.
Ini kerana dalam bacaan kuat atau bersuara, pembaca akan menurunkan keupayaan membaca mereka pada kadar kelajuan bercakap. Sewaktu membaca kuat, pembaca akan melibatkan pergerakan bibir dan lain-lain alat pengucapan manusia.
Selain daripada membaca pantas keduannya ialah bacaan imbasan yang juga dikenali sebagai scanning adalah kegiatan membaca sepintas lalu. Hal ini disebut sebagai membaca tinjauan. Kebiasaannya sebelum kegiatan membaca itu dilakukan, pembaca perlu meneliti bahagian –bahagian buku atau apa sahaja yang harus ditelaah. Hal ini dilakukan untuk mendapatkan gambaran awal tentang buku tersebut sebelum ia menjadi pilihan untuk dibaca. Membaca sepintas lalu ini melibatkan pembaca memeriksa, meneliti indeks, melihat daftar kata yang terdapat dalam buku tersebut. Kadang kala proses melihat-lihat, memeriksa dan meneliti judul-judul bab juga dilakukan. Hal ini juga berlaku pada skema, rangka kasar buku, bahagian bibliografi, kandungan prakata, pendahuluan, sinopsis, abstrak dan sebagainya.

Cara pelaksanaan pembacaan secara intensif :

      Bahan-bahan bacaan intensif boleh dibincangkan bersama-sama murid di dalam kelas.
      Dibuat analisis dan dijadikan bahan untuk latihan menulis.
      Murid dibenarkan menggunakan kamus atau buku rujukan tatabahasa.
      Aktiviti dalam kelas hendaklah ditukar setiap hari.
      Contoh;
      Hari pertama -  kaji penggunaan imbuhan.
      Hari kedua – latihan perkamusan
      Hari ketiga – latihan meneka maksud mengikut konteks
      Hari keempat – membaca dengan laju
      Soalan-soalan untuk bacaan intensif boleh dipelbagaikan - 
      bentuk objektif
      Bentuk betul salah
      Berbentuk lisan
      Bentuk jawapan bertulis

4. Bahan Bacaan Ekstensif

Menurut Menurut Bahan Bacaan Mekanis ( 2013 ) yang diperoleh pada April 25, 2014 daripada https://www.google.com/search?q=bahan+bacaan+mekanis&oq=bahan+bacaan+mekanis&aqs=chrome..69i57j69i59l2j69i60l3.3252j0j7&sourceid=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8 terdapat deskripsi mengenai bacaan ekstensif iaitu :
      Bacaan ekstensif ialah bacaan luas yang menekankan aktiviti bacaan di luar kelas ataupun di luar jadual waktu.
      Menekankan
     aspek pengukuhan asas bacaan,
     menambahkan kemahiran memaham dan mena’akul isi bacaan, 
     meningkatkan kepantasan bacaan, mengukuhkan minat membaca, melatih kemahiran memetik isi-isi penting.
Membaca ekstensif ialah kegiatan membaca secara luas. Objeknya meliputi sebanyak mungkin teks dalam jangka waktu yang singkat. Tujuan atau tuntutan kegiatan membaca ekstensif adalah untuk memahami isi yang penting-penting dengan cepat dan ia menganjurkan aktiviti membaca yang berkesan. Membaca ekstensif biasanya melibatkan perkara-perkara yang berikut:
i. Membaca tinjauan (survey reading)
Membaca tinjauan (survey reading) dilakukan sebelum kita memulakan sesuatu bacaan. Biasanya, kita akan meneliti apa yang akan kita telaah itu terlebih dahulu. Hal ini mungkin melibatkan kita memeriksa, meneliti indeks dan daftar kata yang terdapat dalam buku-buku tersebut atau mungkin kita akan melihat-lihat atau meneliti judul, bab, rangka besar, kandungan dan sebagainya. Latar belakang pengetahuan seseorang akan menentukan tepat atau tidaknya, cepat atau lambatnya tinjauan dapat dilakukan
ii. Membaca sekilas (skimming)
Membaca sekilas skimming adalah sejenis kegiatan membaca yang melibatkan mata bergerak dengan cepat melihat, memperhatikan bahan-bahan bertulis untuk mencari dan mendapatkan maklumat dan penerangan.
iii. Membaca dangkal (superticial reading)
Skimming adalah satu bentuk kegiatan membaca yang dilakukan secara sekilas pandang. Biasanya, melalui proses skimming, mata bergerak dengan cepat, melihat memerhatikan bahan bertulis untuk mendapatkan maklumat atau penerangan dengan serta-merta.
Satu daripada tujuan membaca sekilas adalah untuk mendapatkan kesan umum daripada sesebuah teks yang akan ditelaah. Pembaca mungkin akan melakukannya dengan jalan meneliti halaman judul, kata pengantar, daftar isi, gambar dan diagram, indeks dan sebagainya. Daripada tindakan begini, pembaca akan mendapat satu pandangan atau gambaran yang lebih baik dengan mempelajari sifat, hakikat dan jangkauan buku tersebut, susunan dan organisasinya.
Membaca dangkal yang disebutkan juga sebagai superficial reading adalah bertujuan untuk mendapatkan pemahaman yang dangkal yang bersifat luaran atau tidak mendalam daripada sesuatu bahan bacaan. Bacaan ekstensif biasanya menitikberatkan aspek pengukuhan asas bacaan, menambah kemahiran memaham dan menaakul isi bacaan, meningkatkan kepantasan membaca. Membina dan mengukuhkan minat membaca dan kebolehan memetik isi-isi penting.

Tujuan Membaca Ekstensif :

                                                        i.            Membolehkan murid membaca dengan cara tersendiri tanpa bimbingan langsung orang lain.
                                                      ii.            Membolehkan murid membaca dengan lancar dalam bahasa yang dipelajari oleh mereka.
                                                    iii.            Membolehkan murid mendapat pengetahuan di samping dapat menghiburkan hati.
                                                    iv.            Memperkaya bahasa, perbendaharaan kata, struktur ayat, keindahan bahasa.
                                                      v.            Memberi peluang kepada murid terutama yang cerdas untuk meluaskan bacaan.
                                                    vi.            Melatih murid membina ayat-ayat yang kreatif melalui pembacaan.
                                                  vii.            Menambahkan minat membaca.
                                                viii.            Meningkatkan minat membaca.
                                                    ix.            Membina daya fikir dan membentuk sikap yang baik dalam kalangan murid.
                                                      x.            Meningkatkan mutu dan kepantasan membaca.
                                                    xi.            Memperluas tahap penguasaan bahasa.
                                                  xii.            Membentuk tabiat gemar membaca.
                                                xiii.            Mengamalkan kebiasaan membuat rujukan dan menggunakan perpustakaan.
                                                xiv.            Mendedahkan murid pada pelbagai laras bahasa.
                                                  xv.            Memperkembang daya kreatif dalam penggunaan bahasa, sama ada dalam bentuk prosa atau puisi.



5. Bahan Bacaan Rekreasi

Membaca rekreasi adalah satu lagi bentuk kegiatan membaca yang tidak melibatkan perahan otak yang begitu serius. Bacaan jenis ini adalah untuk tujuan bersenang-senang dan dilakukan dalam keadaan bersantai. Bahan-bahan bacaannya adalah yang terdiri daripada bahan-bahan ringan yang dapat merangsang kepuasan dan menghiburkan. Lazimnya bahan-bahan yang dibaca ialah komik, cerita-cerita pendek, informasi tertentu, berita, bahan sastera dan pelbagai bentuk pengetahuan yang menyenangkan.

6. Bahan Bacaan Kritis

Menurut Zifajriah ( 2013 ) dalam Membaca Kritis diperoleh pada April 25, 2014 daripada http://zifajriah.wordpress.com/2013/02/07/membaca-kritis/embaca menjelaskan bahawa membaca kritis ialah kegiatan membaca dilakukan dengan bijaksana, penuh perasaan, mendalam, berevalusi,serta secara analitis dan bukan mencari silap dalam bahan bacaan tersbeut. Membaca kritis adalah suatu usaha memahami makna tersirat sebuah bacaan. Membaca kritis adalah bertujuan untuk mengetahui fakta-fakta yang terdapat dalam bacaan kemudian memberikan penilaian terhadap fakta itu. Pembaca bukan sahaja mencerap masalah yang ada, tetapi juga bersama – sama memikirkan masalah yang dibahas oleh penulis. Membaca kritis bererti pembacaan secara analisis dengan penilaian.
Pembacaan kritis menuntut pembaca bersikap terbuka terhadap pandangan orang lain. Pembaca harus memahami perkara yang disampaikan oleh penulis secara tepat, jitu, dan kritis. Soedarsono mengatakan bahawa membaca kritis (critical reading) adalah cara membaca dengan melihat motif penulis dan menilainya. Selain itu, membaca kritis merupakan suatu strategi membaca yang bertujuan untuk mendalami isi bacaan berdasarkan penilaian yang rasional melalui pemahaman yang lebih mendalam dengan pemikiran penulis. Membaca kritis meliputi pencarian maklumat yang lebih mendalam, berupaya untuk mengesan, bukan hanya mengenai keseluruhan isi, namun pencarian sebab musababpenulis memberi pandangan sedemikian.
            a.         Teknik Membaca Kritis
                        i)          Mengerti Isi Bacaan
Mengenali fakta dan menginterprestasikan apa-apa saja yang dibaca dengan kata lain mengerti idea pokok, mengetahui fakta penting dan dapat membuat kesimpulan serta menginterprestasikan idea – idea  tersebut. Fakta berguna untuk menambah informasi sedangkan idea bermanfaat untuk menambah pemahaman. Mendapatkan informasi bertujuan sekadar mengetahui sesuatu itu fakta sebaliknya pemahaman bertujuan mengetahui segalanya tentang fakta.
                        ii)         Menguji Sumber Penulis
Pembaca harus emgetahui kebenarannya sesuatu maklumat misalnya mengetahui bidang penulis, termasuk uji pandangan, tujuan yang terdapat dalam tulisannya untuk membezakan apakah tulisan itu fakta atau pendapat.
iii)        Interaksi antara Penulis dengan Pembaca
Pembaca bukan hanya mengetahui maksud penulis, tetapi juga membandingkan pengetahuan yang dimilikinya dari penulis-penulis lain. Pembaca juga perlu menilai dan membandingkan isi bacaan dengan pengetahuan yang ada padanya.
iv)        Terbuka Terhadap Gagasan Penulis
Pembaca hendaknya menghargai pendapat yang dikemukakan oleh penulis kemudian pembaca juga mengevaluasi teknik penulisannya. Akhirnya penulis mempertimbangkan dan mengujinya alasannya dengan alasan yang logis dan interprestasi yang berdasar.
            b.         Kegiatan dalam membaca Kritis
                        i)          Membaca dan berfikir
                        ii)         Membaca dan menganalisis
                        iii)        Membaca dan menilai
            c.         Karakteristik Membaca Kritis
                        i)          Berfikir dan bersikap kritis
                                    -           Menginterpretasi secara kritis;
                                    -           Menganalisis secara kritis;
                                    -           Mengorganisasi secara kritis;
                                    -           Menilai secara kritis;
                                    -           Menerapkan konsep secara kritis.

             d.        Langkah-langkah membaca kritis
                                    i.          Mengingat dan mengenali isi bacaan
                                    ii.         Menginterpretasi makna tersirat
                                    iii.        Mengaplikasikan konsep-konsep dalam bacaan
                                    iv.        Menganalisis isi bacaan
                                    vi.        Menilai isi bacaan

TIPS MEMBACA =)

Menurut Wikihow ( 2013 ) bertajuk Choose a Good Reading Material yang diperoleh pada April 23, 2014 daripada http://www.wikihow.com/Choose-a-Good-Reading-Material menjelaskan terdapat 8 langkah berguna untuk memilih bahan bacaan yang menarik :

1. Pergi ke kedai buku yang berhampiran dan cari buku yang memiliki topik yang baik untuk anda baca.
2. Pilih satu maklumat penting atau orang-orang yang mempunyai topik yang menarik. Contohnya buku Psikologi, novel atau kamus perubatan .
3. Elakkan memilih topik tidak masuk akal seperti komik dan Berita Tabloid . Walaupun ia adalah jenis menghiburkan.
4. Pilih topik yang sesuai dengan personaliti anda . Jika anda seorang peminat ilmu Astronomi, maka anda perlu membaca buku berkenaan ilmu sedemikian.
5. Cari buku yang boleh menghiburkan hati dan memberikan maklumat yang berguna kepada anda. Komik adalah salah satu contoh buku yang menarik sebagai bahan bacaan selingan selain membaca buku – buku yang berunsurkan fakta semata.
6. Dapatkan nasihat yang baik daripada penggemar buku. Dengan cara itu , anda boleh mendapat petunjuk mengenai apa yang anda baca.
7. Layari internet. Mungkin ada buku-buku yang baik di pasaran yang boleh menarik perhatian anda.
8. Mendaftar sebagai ahli kelab buku dan menyertai rakan pembaca yang lain untuk berkongsi minat

RUJUKAN

Din Senu ( 2013 ). Blog Bahasa Melayu OUM. Diperoleh pada April 24, 2014 daripada http://bahasamelayudnisenu.blogspot.com/2013/03/pengajaran-dan-pembelajaran-
Kamus Dewan ( 2007 ). Kamus Dewan Edisi Keempat. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
Wikihow ( 2013 ). Choose a Good Reading Material. Diperoleh pada April 23, 2014 daripada http://www.wikihow.com/Choose-a-Good-Reading-Material
Zifajriah ( 2013 ). Membaca Kritis. Diperoleh pada April 25, 2014 daripada http://zifajriah.wordpress.com/2013/02/07/membaca-kritis/embaca

Post a Comment