PENDEKATAN MENGAJAR MEMBACA
Pendekatan Mengajar Membaca
Kaedah VAK
Gabungan
deria penglihatan dan pendengaram dengan tulisan ( kinestatik dan pergerakan )
. Kaedah ini membantu murid dalam melihat, dan menyebut perkataan sambil
menulis perkataan itu berdasarkan ingatannya.
Kaedah Pelbagai Deria VAKT ( Multi
Sensory Reading Method ) :
Visual
–V
Audio
– O
Kinesthetic
– Pergerakan
Tacticle
– Sentuhan
Kaedah
ini mengutamakan prinsip rangsangan dalam pembelajarn dan berdiri di atas
premis bahawa rangsangan menggunakan deria yang sensitive mengukuhkan
pembelajaran.
Langkah Pengajaran :
-
Kaedah ini menggunakan
( tracing ) untuk mengajar bacaan
- - Guru Menulis huruf cetak yng besar di atas kertas 4” x 10”
- - Muris buat surihan huruf dengan jari di atas kertas itu.
- - Untuk mendapatkan kesan sentuhan semasa membuat surihan, huruf dibuat daripada kertas pasir, menggunakan talam berpasir/lumpur, mewarna dengan jari, huruf timbul yang besar dan lain – lain.
Penurihan ( tracing )
Melakar
dan meniru lukisan asal menggunaka
pensel atau alat yang tajam, kertas surih atau kotak surih. Lihat,
sebut, dengar huruf disebut, rasa pergerakan otot semasa menyrih, rasa
permukaan huruf dengan jari, lihat pergerakan tangan semasa menyurih, dan
dengar sendiri huruf yang disebut semasa membuat surihan. Kaedah ini adalah
kaedah asas ekpada model pengajaran membaca daripada Fernald, Gilingham dan
lain lagi.
Kaedah
Fernald
Berdasarkan
Google Presentation ( 2013 ) diperoleh pada April 22, 2014 daripada https://docs.google.com/presentation/d/1m8Y7YPivwhMjkpSUMMRIUtVd-43u7n9WHprPp_ptFIM/edit?pli=1#slide=id.p13
menjelaskan bahawa Fernald G.M. dan Heen, B.K ( 1943, 1988 ) membantu kanak –
kanak yang mengalami masalah membaca teruk. Kaedah ini merupakan gabungan
pendekatan pengalaman bahasa, dan pembelajaran berasaskan pendekatan pelbagai
deria ( VAKT ). Pendekatan ini dibentuk untuk pengajaran individu.
Peringkat dalam kaedah ini
1. Menyurih dan menulis berdasarkan
ingatan satu perkataan yang diberi
2. Menulis Berdasarkan ingatan perkataan
yang diberi
3. Menulis berdasarkan ingatan perkataan
yang dijumpai dalam petikan
4. Belajar melalui perkataan asas (
sight words ) yang terdapat dalam teks.
Kaedah
Gillingham
Berdasarkan
Google Presentation ( 2013 ) diperoleh pada April 22, 2014 daripada https://docs.google.com/presentation/d/1m8Y7YPivwhMjkpSUMMRIUtVd-43u7n9WHprPp_ptFIM/edit?pli=1#slide=id.p13
menyatakan kaedah ini diperkenalkan oleh Gillingham Stillman pada tahun 1970-an
difokuskan untuk mengajar bacaan kepada kanak – kanak yang menghadapi masalah
bacaan yang sangat teruk. Kaedah ini mengambil masa yang lama dan langkah –
langkah pengajaran hendaklah dipatuhi dengan ketat, iaitu memerlukan lima sesi
pengajaran seminggu untuk selama dua tahun ( minimum ). Kaedah ini menumpukan
penstrukturkan pengajaran yang tinggi dan berorientasikan pendekatan fonetik
yang menggunakan teknik surihan, ( tracing ) untuk mengajar huruf tunggal dan
bunyi yang bersamaan dengannya. Kaedah ini turut menekankan pendekatan pelbagai
deria yang terdiri daripada enam kesatuan deria yang sangat penting pada
peringkat permulaan mengajar huruf – huruf.
V-A ( Visual –A Auditory )
Perkataan yang tulus dan huruf
dihubungkan dengan bunyinya. Murid tidak perlu menyebut bunyi – bunyi itu.
A-V ( Auditory – Visual )
Bunyi – bunyi huruf dan perkataan
digabungkan dengan imej visual. Tugasan ini seakan – akan aktiviti mengeja.
A-K ( Auditory – Kinesthetic )
Bunyi – bunyi dan perkataan digabungkan
dengan pergerakan otot semasa menyebut dan menulis.
K – A ( Kinesthetic – A Auditory )
Tangan murid dibantu untuk menyurih atau
menulis bentuk huruf sambil menyebut nama atau bunyi huruf tersebut.
V – K ( Visual – Kinesthetic )
Huruf cetak dan perkataan dikaitkan
dengan pergerakan otot semasa bertutur dan menulis .
K – V ( Kinesthetic – Visual )
Pergerakan otot semasa bertutur atau
menulis dikaitkan dengan bentuk visual huruf – huruf.
Langkah 1 :
1. Menggunakan kad latih tubi, tunjuk
satu huruf kepada murid
2. Guru menyebut nama huruf dan murid
mengikut sebutan guru
3. Bila sudah mahir, guru menyebut bunyi
huruf dan murid mengikutnya.
Soalan guru “ Apakah bunyi huruf ini?,”
Langkah 2 :
1. Tanpa menggunakan kad latih tubi guru
membunyikan mengikut huruf.
Soalan guru :
Berikan nama huruf yang bunyinya [ a ].
Guru menggunakan strategi ejaan lisan.
Langkah 3
1. Guru menulis huruf dan menerangkan
bentuknya.
2. Murid menyurih ikut tulisan guru,
mendengar, pandang, dan menyembunyikan huruf itu.
3. Guru mula memperkenalkan tulisan
sambung.
4. Setelah murid mahir 10 huruf (
konsonan dan vokal ), mereka mengadun huruf – huruf menjadi perkataan.
Kesimpulan
Keupayaan membaca dalam kalngan kanak –
kanak adalah berbeza dan guru hendaklah memberu perhatian terhadap hakikat ini.
Guru hendaklah memperkemaskan diri dalam
kemahiran menyampaikan pengajaran bacaan.
Pengetahuan tentang kaedah – kaedah
mengajar bacaan semata – mata tidak mencukupi, sebaliknya guru perlu mempunyai
kreativiti dalam penyampaian pengajarannya.
Kaedah
Asas Mengajar Bacaan
Pada amnya ada dua pendekatan yang besar untuk
menyampaikan pelajaran membaca:
· Pendekatan
membina
· Pendekatan
cerakinan
Pendekatan membina
Berdasarkan
Slide Share ( 2013 ) berkenaan Kaedah Asas Mengajar diperoleh pada April 22,
2014, daripada http://www.slideshare.net/nadsor/kaedah-asas-mengajar-bacaan
menjelaskan bahawa, cara ini ialah satu cara yang berdasarkan prinsip
sintesis atau membina atau dengan lain perkataan menyusun bahagian-bahagian
yang kecil menjadi satu benda yang besar. Misalnya dalam mmengajarkan ayat;
“Nina ada baju merah’.
- Perkenalkan
huruf
: a, b, d, i, j, h, r, u, m, n
- Perkenalkan
suku kata : ba, ni, na, ju, rah, me, da
- Perkenalkan
perkataan : baju, Nina, ada, merah
- Perkenalkan
rangkai kata : baju merah, Nina ada
- Perkenalakn
ayat
: Nina ada baju merah.
Pada
keseluruhannya, cara ini menggunakan kaedah huruf, kaedah bunyi dan kaedah suku
kata.
Pendekatan Cerakinan
Penyataan Slide Share ( 2013 )
berkenaan Kaedah Asas Mengajar diperoleh pada April 22, 2014, daripada http://www.slideshare.net/nadsor/kaedah-asas-mengajar-bacaan cara ini
ialah satu cara yang berlainan atau berlawanan prinsipnya denagn cara sintesis.
Cara ini berdasarkan prinsip analisa atau mencerakin atau dengan perkataan lain
mencerai-ceraikan satu bahagian yang besar kepada bahagian-bahagian yang kecil.
Misalnya dalam mengajarkan ayat ‘Nina ada baju baru’.
- Perkenalakn
ayat
: Nina ada baju merah.
- Perkenalkan
rangkai kata : baju merah, Nina ada
- Perkenalkan
perkataan : baju, Nina, ada, merah
- Perkenalkan
suku kata : ba, ni, na, ju, rah, me, da, a
- Perkenalkan
huruf
: a, b, d, i, j, h, r, u, m, n
Pada
keseluruhannya, cara ini menggunakan kaedah perkataan, kaedah rangkai kata, kaedah
ayat yang kesemuanya digabungkan dalam kaedah pandang sebut.
Pendidik
dan pengajar-pengajar yang berpengalaman dengan kedua-dua cara tadi berpendapat
bahawa cara-cara ini masih juga tidak membawa kepada hasil yang baik dan
memuaskan. Maka dengan hal demikian, telah terbit satu cara lain yang
dipercayai dapat mengurangkan masalah yang dihadapi. Cara ini ialah cara
elektik atau lebih dikenal dengan nama cara campuran.
Pendekatan Elektik
- ·Cara elektik adalah cara mengajar bacaan dengan menggunakan kaedah campuran daripada dua cara yang besar iaitu mengajar bacaan dengan menggunakan cara membina dan cara cerakinan
- ·Cara membina mengandungi kaedah bunyi, kaedah huruf dan kaedah suku kata
- ·Cara cerakinan pula mengandungi kaedah perkataan, kaedah rangkai kata dan kaedah ayat. Semua kaedah ini disebut kaedah pandang dengar.
Cara Mengajar
Tujuannya
ialah untuk membolehkan murid-murid membaca ayat-ayat yang pendek, mengenal
huruf, suku kata dan memahami isinya.
Bentuk
huruf: Jangan
diajar nama huruf vokal dan konsonan itu dahulu. Huruf-huruf itu diajar dari
segi bunyinya sahaja. Misalnya;
a –
ayam
p – payung
i - ikan
Bentuk
bahasa:
- Suku
kata diajar menerusi perkataan. Misalnya;
ba – bakul, bawang, barang
- Menggunakan
warna; a (merah), i (hijau), u (biru), e (kuning), dan o (coklat).
- Menggunakan
gambar.
Alat
mengajar: kad imbasan, kad ayat, kad perkataan, kad rangkai kata, kad suku kata
dan sebagainya bolehlah digunakan. Huruf-huruf harus terang dan jelas sehingga
dapat dilihat oleh semua murid.
RUJUKAN
Slide
Share ( 2013 ) berkenaan Kaedah Asas Mengajar diperoleh pada April 22, 2014,
daripada http://www.slideshare.net/nadsor/kaedah-asas-mengajar-bacaan
Google Presentation ( 2013 ) diperoleh
pada April 22, 2014 daripada https://docs.google.com/presentation/d/1m8Y7YPivwhMjkpSUMMRIUtVd-43u7n9WHprPp_ptFIM/edit?pli=1#slide=id.p13
Post a Comment